Asras och Lexis aktiviteter!

Alla inlägg under januari 2012

Av Bettina - 31 januari 2012 20:36

Vi har haft fullrulle de senaste dagarna med massa roliga aktiviteter : )

I lördags var det dags för Lexis andra start i lydnadsklass 2. Jag kände mig ganska nervös och helt utan förväntningar främst pga att tävlingen var i ridhus..samt att jag hört att domaren är en av de hårdaste  man kan tävla för.


Vi behöver erfarenhet så det var bara att köra, fick startnummer 1 så det var inte mycket tid att förbereda sig innan lydnaden. Platsen gick iallafall smidigt och det var endast hunden jämte lexi som satte sig och någon som pep men annars var det lugnt, dock så blir det en störning med hästdoft, underlaget och ljud från läktaren osv men det gick bra : ) Resterande lydnaden då, jag kommer in med en laddad Lexi och det kändes lite svajjigt i friaföljet, vi ska träna mycket position har jag bestämt ; ) Det positiva var attityden, det kändes som Lexi hade kunnat köra minst en omgång till..halterna var bra men lite trängningar och släpp vid sidan så det ska vi nöta vidare på. Läggandet var inte så snabbt som hon kan och lite trängning även där. Inkallningen..ja det lät som en häst kom galloperande i full kareta över manegen och snygg ingång så inget att klaga på där. Rutan likaså, inget att klaga på. Apporteringen snygg. Hoppet kan hon bättre så vi tränar vidare på samma sätt. Fjärren kändes riktigt bra.


Lexi vill köra lite med tävlingsledaren med ; )


   


Vi fick så otroligt mycket fina vitsord av de andra tävlande . Jag hade inte kikat på en enda poäng så jag var inte ens säker på ett förstapris men när vi går upp till cafeterian och träffar ekipage som säger att de var otroligt imponerade och att det såg så snyggt ut så började jag hoppas på ett förstapris ialafall. Vid prisutdelningen sen så inleder domaren med att säga att det var otroligt hög klass på ekipagen och det är många förstapris idag. Hon menade att det var sällsynt många lovande ekipage. Nåväl, Lexi vann slutligen hela tävlingen på 183,5p och fick massa fina priser!! Jag fattar det knappt själv?? Vi träffade massa trevligt folk och en eloge till alla trevliga "nacka supportrar" fasen vilket trevligt gäng!!!


Vi avslutade helgen med årsmöte för rottweilerklubbens östra lo, intressant att sitta med och vi fick träffa en hel del aktiva rottis ekipage som gjort kanon resultat under året. Det avslutades med lite prisutdelning för uppfyttningar osv, så säger ordföranden att de vill uppmärksamma ett ekipage som gjort särskildt bra resultat i lydnad..hmm tänker jag vad kul och så läser hon upp resultat efter resultat och då är det oss hon menar : ) Lexi fick ett jätte ben som uppskattninga och dessutom sitter jag numera i valberedningen i östra så det så ; )


Lexis ben

 


// Betty  

Av Bettina - 19 januari 2012 21:36

Blir alltid mer strukturerad i träningen inför tävling och det är bra. Känns som vi kör lite varje dag, finns alltid något att fila på. Har kört ett par pass uppletande med och här har det gått framåt, vi har faktiskt inte kört uppletande fokuserat förut utan mest rätt ogenomtänkt och flängigt..Känns skönt att ta tag i detta och det är ju så kul : )


Lydnaden har jag kört massa position. Vill verkligen få bukt med trängningarna och ojämnheten och det roliga är att man kan nöta detta hur länge som helst utan att Lexi tröttnar..förstår inte hur hon kan vara så positiv ; )


Tyvärr är det så halt just nu..inte bra att köra hopp och inkallningar under de förutsättningarna men jag behöver verkligen köra hopp. Tur att vi ska köra ridhus så det blir lite av den varan iallafall : )


Lexi vill köra agility


 


kampa med favvis bollen


Tjejjligan


   


// Betty


Av Bettina - 14 januari 2012 16:30

Jag är numera medlem även i nacka då jag gillar klubbar som verkligen är aktiva och lever : )

Idag åkte jag och Klara med Busan iväg och hade en heldag i träningens tecken ute i nacka.


Började med att träna Busan en del och körde mycket apportering och linförighet.


Busan


 



Busan kan konsten att sitta fint : )


 


Sedan kommenderade Klara oss genom hela tvåans program. Inget jag vill göra för ofta med jag belönade henne efter varje moment samt vi körde nog 3ggr så långt frittfölj som är tvälingsmässigt men Lexi går ju bättre efter ett tag så vi var tvungna att nöta lite där!


Efter detta körde jag lite mer hoppträning med uthopps folkus. Även en del skiften i fjärren och släta inkallningar.


Lexi hoppar

 


Syrrorna på promme


 

En lyckad lydnadsträning och det var faktiskt en  del på klubben som körde så lite störning med.


Efter lydnaden vallade vi en korridor på 50m djup och körde en hel del skick. Jag försöker få Lexi att bli säkrare att gå på djupet med en gång . Även Busan fick köra och hon är rätt lik Lexi i arbetslust och vilja, hon är nog snabbare och får hon bara kläm ordentligt så blir en farlig konkurrent var så säkra : )


Avslutade med prommis i skogen, imorgon blir det mer lydnad på klubben och vi ska få lite feed back på treans moment av en som kan detta så det blir skojj : )


// Betty



Av Bettina - 9 januari 2012 21:44

Nu verkar vinterna ha kommit med kyla och lite snö men tack och lov märks det att vi går mot ljusare tider och de senaste dagarna har vi njutit av det kalla men fina vädret. Långa skogspromenader och lite lydnad har det blivit. Ridhusträningen har dragit igång och det är kul att köra lite innan tävling, Lexi är taggad som sjutton och vi filar mycket på stadga i momenten men helt klart hellre en hund som vill än en som inte vill...


Bjuder på ett par bilder från de senaste dagarna.


 


   


 


 


 



// Betty

Av Bettina - 3 januari 2012 19:27

Mellandagarna har bjudit på en hel del träning, både spår,lydnad samt massor med långa promenader, tänker dock inte gå in på detljer där utan summera lite av vårt år : )


Asra har inte haft sitt bästa år då det började med en del hälta och stelhet. Hon åkte på en veterinärvistelse med provtagningar och skrämde mig rejält under sommaren. Nu känns dock Asra som hon börjar komma tillbaka i sin fina form och är otroligt pigg och fin i kroppen. Vi får se vad vi hittarpå nu i år när hon mår så bra. Dock är jag bara tacksam så länge hon har hälsan då hon har sina D-höfter. Hon har dock hunnit med att vänstervarva med excellent som resultat, hon är fin min bökfia : )


Lexi började med att göra mh i april och man kan säga att hon har mer nyfikenhet / orädsla än rasens genomsnitt och det är inte fy skam. Hon skötte sig bra och jag fick fina lovord om hennes mentalitet.


Sedan gjorde Lexi sin lydnadsdebut i den 21/8 och lyckades där trots en nolla skrapa ihop ett förstapris samt pallplats.

En vecka efter debuten var det dags igen i visby och där slog hon till och vann hela tävlingen av 16 starter, här blev jag otroligt rörd av domarens omdöme och fina vitsord. Den tävlingen kommer jag minnas länge.

Mindre än en månad sedan debuten så gör vi vår tredje tävling och då grejjar lexi ett förstapris och pallplats, andra placering och LP1 var i hamn. Vi tävlade dock dagen efter med på Botkyrka bk och avslutade med fanan på topp 186,5 p och en pallplats : )


Sedan ägnades en hel del tid åt tvåans moment för att  den 26/11 tävla tvåan på nacka cup, lexi slog till med ett förstapris, pallplats ( två) och fick massa fina piser : )


Man kan inte säga annat än att Lexi har ställt upp när det gäller och hon är en härlig hund som jag är mycket tacksam för att dela min vardag med, ju fler hundar jag träffar desto mer tacksam är jag över mina finaste!!


När jag nu blickar framåt så är våra närmaste planer 2 starter i tvåan och mentaltest.

Kurser blir det till våren och apell spår.

Sedan blir det debut i trean och förhoppningsvis lägre spår till hösten.


Bjuder på lite bilder från nyår


 




Lexi myser med lilla Melissa
 
   
 

Asra väntar på att bli serverad ; )


 


Asra med Aylin


 



God fortsättning från oss   ;  )

Presentation


Träning med 2 rottweilers

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards