Asras och Lexis aktiviteter!

Alla inlägg under april 2012

Av Bettina - 26 april 2012 16:37

Jag fick en plats på ett mentaltest/korning med Lexi och kände att det var bra att ta den eftersom hon ska löpa vilken dag som helst..Hon är endast 2,5år så det är lite tidigt men jag känner att hon är så pass trygg i sig själv att det inte är några som helst problem.


Det var en uppfödar korning som en rottweiler kennel anordnade så jag gick med på en av hundarna som skulle gå före Lexi. Har ju gjort testet med Asra men det kändes ändå bra att gå banan innan. Tiken som gick banan var rätt osäker socialt samt hade ingen direkt kamplust..åtminstone inte med testledaren. Det är alltid kul att se olika typer av hundar/mentaliteter...ger en bättre bild av vad man själv vill ha och inte ha i hundarna : )


Då var det dags för Lexi och hon är en socialt säker hund som är trygg i hantering så den biten var det inga som helst problem med : ) Kamplusten var det full rulle trots att det var bassäng och gyttja som underlag : ) Hon höll fint fast och kampade glatt med testledaren : )


Så över till jakten och lilla bytet, här far hon iväg och tar sats rakt på en av skruvarna som fäster lilla bytet och gör sig faktiskt illa..så typiskt och otur att detta skulle hända henne men så är det..allt går inte alltid enligt regelboken. Jag hann snabbt reflektera över hur jag ville göra, om jag borde bryta testet men kände att jag vill inte att detta ska bli det sista hon kommer ihåg så vi fortsatte. Nu till jakten igen, då bytet försvinner in i ett rör..här hade hon minnesbilder kvar tvärr och undersökte men som domaren sa i efterhand att det syntes att det var av fel anledning..hon associerade detta med att hon gjort sig illa precis innan . Detta innebär att poängen av jakten blir tyvärr det sämsta tänkbara för Lexi..men som sagt det är sånt som kan hända och jag är ingen som är något poäng freak men vi tappade en del poäng här helt klart!

Sedan har vi de läskiga figurerna som poppar upp i skogen och jag springer och gömmer mig medans Lexi får vänta med testledaren. Under den tiden far ytterligare en figur upp framför Lexi och när jag ligger och gömmer mig hör jag hur hon går igång på figuren..hon tar sig ton helt klart lilla Pingu ; ) Jag fick ropa på henne för att hon skulle komma farandes till mig som låg gömd så här hade man gärna velat se att hon kommit själv men hon hade fullt upp att skälla på de fula gubbarna : )


Sedan har vi då en gubbe i förklädnad som ska spela på hundens sociala förmåga och Lexi stod i kopplets längd och försökte skrämma iväg denna gubbe som hon inte såg som det minsta lekfull ; ) Det roliga är att så fort gubben stannat och vänt ryggen mot oss och jag fick order att släppa Lexi som hade ragg och skällde på gubben..ja hon går fram direkt och ser att detta är en människa och allt är förlåtet, kappan som låg på backen kunde man tydligen leka med/ kampa så det var bara att gå vidare : ) Det var intressant att se hur snabbt hon kunde ställa om här!!


Dumpe och skrammel var ingen rädsla/reaktion alls, direkt fram bara.


Släden/hotet fick veta att den levde och Lexi levde rövare så fort hon såg den på låångt håll och höll emot hela vägen, hon gick fram när jag stod mitt emot släden och så var den saken klar.

Hon visade ingen skottberördhet och kampade på i slutet med, testledaren tyckte Lexi var en mycket trevlig hund och Lexi verkade gilla honom med!


Lexi klararde testet med 362p och självklart godkänd, denna dag så var det 2 tikar som fick bryta sina test så man är självklart tacksam att Lexi blev godkänd : )


Domarna var såklart ledsna för vår skull angående jakten men det är tyvärr sånt som kan hända..annars fick lexi beröm för sin sociala förmåga och nyfikenheten. Hon har bra kamplust och är en riktigt trevlig hund!!



Jag ska fixa med filmen från hennes MT och lägga in här sen. Kikade på den på tv`n och det var så kul att se hur hon löste vissa saker. Jag gick förvisso med henne men allt hinner man inte se själv under testets gång, stort tack till Lena som filmade, du är BÄST.


Är iallafall så stolt över Lexi och hon har många egenskaper som jag värdesätter högt, träffar allt fler rottisar med hanterings/sociala brister..inte bra och något som måste tas på allvar..inte ok att ha en stark ras med mycket rädslor



Nu väntar vi bara på att göra exteriören!!


 


Av Bettina - 4 april 2012 09:09

Ojoj ju mer det liknar vår desto mer tränar vi : ) Kanske inte märks så mycket här men det gör vi : )

Jag fick ett trevligt meddelande härom dagen att jag och Lexi tilldelats ett vandringspris för våra lydnadspoäng i de lägre klasserna och det var riktigt skojj, solna sundbyberg är en klubb med många melemmar så det känns hedrande : )Här står det lite om oss. http://www.sosubk.com/sosuekipage/arets-hundar/vandringspris/


Annars så är vi ett gäng som ska träna ihop på olika klubbar och stötta varandra för tävling och nu närmst då SSU lydnaden ( rasmästerskapet för rottweiler ) . Så kul med många riktigt duktiga och rutinerade förare!! Kommer bli så skojj och vi börjar nu på fredag med lite påskträning och planering!! Extra kul är det att vi har fått klartecken från riktigt duktiga och eftertraktade instruktörer som kommer kunna hoppa in som inspiration/instruktörer på några träffar, så kan det gå när vissa har kontakter ; )


Hade anmält Lexi till en apell men avböjde i sista stund då det är dagen före MT..känns inte som bästa uppladdningen för henne. Vill att hon ska vara utvilad och jag med för den delen men vi ser verkligen fram emot MT och Madde har gett klartecken att låna kamera så det ska filmas! Den 15.e smäller det om inget drastigt händer!!


Lydnadsträningen är nu fokus på treans moment samt fjärren!!! Vi tränar vidare!!


Inte bara träning utan bus också, här med polaren Moffe!!


 



// Betty

Presentation


Träning med 2 rottweilers

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards