Asras och Lexis aktiviteter!

Alla inlägg under november 2012

Av Bettina - 23 november 2012 22:04

Ända sen vår spårtävling har vi legat lite lågt med lydnaden. Jag har väntat på att både Asra och Lexi ska dra igång och löpa..Man vill bara ha det överstökat så man kan planera lite ; ) För några dagar sedan så satte Asra igång och så idag satte lexi igång, perfekt för då kan vi fokusera på att starta trean i januari : )

Vi kommer behöva köra gruppmomenten en del och även vittringen.

Allt behöver få sig en genomkörare och de senaste dagarna har vi fokuserat på stegförflyttningar åt höger samt backa träning. Har även testat av sättandet .

Momenten i trean är:


Sittande i grupp , Koefficenten.2 ( 20 m avstånd, 1 min, synlig förare)


Platsliggande K.2 (3 min, osynlig förare)


Fritt följ K.4 (Vändningar på stället, stegförflyttningar, långsam marsch)


Sättande K.3


Inkallning med ställande  K.3 (sträcka 35 m)


Rutan, sändande med plattsläggande och inkallande K.4 (avstånd 25 m )


Apportering och hopp över hinder K.3


Metallapportering K.2


Vittringsapportering K.4 (6 föremål, 10 m ut)


Fjärrdirrigering K.4 (avstånd 10 m)


Nu ska vi verkligen ligga i med träningen och förhoppningsvis blir det debut i trean i januari då, har peppat Madde att tävla ettan med Aiko då med : )



Annars kör vi på med härliga promenader och försöker köra lite kondition för både mig själv och doggsen, här tillsammans med Kerstin och Eddie ute i Hellas.

 


Här är lexi i ett nötskal

 


Vi tar ju ofta minst en tur per dag ute på långholmen här på söder och träffar då en hel del hundägare. Tyvärr missköter sig en hel del ( hundägarna då ) . Man får skämmas för att vara hundägare ibland..Idag så går jag med mina och ser hur en dam stirrar på oss, samtidigt kommer en annan hundägare mot oss med någon lite fluffig sak...jag tänker att damen som stirrar är rädd eller inte gillar hundar och inte vågar passera oss men precis när vi kommer upp jämte henne och den lilla fluffiga saken börjar bjäbba utbrister damen, jag är ofta här med min man på vår båt och brukar se dig med dina fina hundar, du ska veta och så vänder hon sig till hundägaren med den lilla hunden och säger - hon har en sån fantastisk pli på sina hundar : ) Hon är ett föredöme !! Jag blev så paff och besviken på mig själv att jag hade så förutfattade meningar om damen, man ska inte döma hunden efter håren ; )


Bjuder på denna som är så söt : )


   


// Betty



Av Bettina - 5 november 2012 22:54

Idag är det lexis födelsedag   , hela 3år fyller hon idag och det har firats med pannkakor, blodpudding och grisöron : )  En härlig skogspromenad blev det med och på kvällskvisten lite lydnadsträning med Madde, vi körde inte så mycket utan kommenderade mest Madde och Aiko som ska tävla snart.


Om man sammanfattar det Lexi presterat det senaste året så är det godkänd mentaldel för korning. Hon har tagit sitt LPII på 3 raka starter. Hon blev rasmästare i lydnad. Hon klarade uppflytt till lägreklass spår med vinst.


Jag hoppas att vi har många aktiva år framför oss och vi planerar att starta trean efter löpet samt lägreklass spår till våren på rottis SM. Sedan så kanske det blir valpar till sommaren: ) Jag tycker hela kullen är så jämn och frisk, nu har även Bianca klarat sitt MT ( Korning ) så det ger en mycket bra statistik. Det är synd att inga andra kommit ut på tävlingsbanan, Leila har tack och lov sett till att alla röntgats, ögonlysts samt ordnat Mh till alla och korning ( där endast en inte ställt upp ! ) Resten är faktiskt upp till valpköparna ! Ett krav från min sida om lexi ska få valpar är att jag bestämmer vilka som ska få köpa...och inte få köpa! Vill ha aktiva valpköpare isåfall som  har ambitioner och kunskap, har tyvärr sett på nära håll hur fel hundar kan hamna så detta är otroligt viktigt för mig!


Nu ska jag mysa lite till med lexi och Asra i soffan : )



Föremålsintresset är det inget fel på :  )

   



// Betty


Presentation


Träning med 2 rottweilers

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards