Asras och Lexis aktiviteter!

Alla inlägg under april 2009

Av Bettina - 28 april 2009 22:32

Asra är inne på sitt 14:e dygn av löpet och man kan konstatera att hon är inne i höglöp! Tog en kvällsprommis med Madde igår och jösses vad hon bjöd ut sig till Pontus ( kastrerad hane )..


Idag tog jag Asra och Robin på en rejäl prommis tillsammans och trots höglöp så håller han sig i skinnet!!

Vi köre simmning i 30minuter och även ett lydnadspass fick vi till på morgonen.

Därefter var det dags för mig att träna och jag var hemma till 19.00 för att vända i dörren och ge mig ut med hundarna, vi skulle träffa Madde för mer lydnadsträning.


När vi möttes upp så började vi dock med en promenad samt lite simmning för Asra och Robin.

Maddes berner Aiko försöker komma igång med simmandet men hon behöver lite tid..hon ser så rolig ut när hon simmar, hon har en unik simstil den hunden ; )


Kvällens träning gick mycket bra, Asra var toktaggad och hennes ruta var den bästa hon gjort någonsin.

Apporteringen kanon.

Friaföljet kanon.

Fjärren skällde hon sig igenom ( inte kanon ; )


Lite sent blev det men kul hade vi och en riktigt bra träning!


Nu ska vi inte köra lydnad på ett par dagar men spår blir det på torsdag och fredag har jag tänkt.

Ska även köra MT på fredag så det kan bli riktigt spännande : )


// Betty

Av Bettina - 26 april 2009 15:27

Vilka dagar vi har haft säger jag bara...underbart väder och mycket hundträning har det blivit.


Körde en hel del lydnad förra veckan så jag bestämde mig att till helgen skulle vi bara ta riktiga låångisar och njuta av värmen som skulle infinna sig.


Tränade med Madde i torsdags och det var ett av Asras absolut bästa pass någonsin..jädrans vad hon gick och vilken fokus!!

Fredagen körde vi en del lydnad och uppletande som gick helt OK!


Lördagen bjöd på en långis på 6 timmar tillsammans med Eva och Tage. Vi knatade till årstaskogen och började med motions simmning för Asra och Robin medans Tage sprang runt och plaskade vid strandkanten.

Hade tänkt köra ett förföljelse spår med Tage och jag vandrade iväg och gömde mig, det tog ett bra tag och jag insåg att Tage virrat bort sig, meddelade då Eva att ta Tage ur spåret och ta ut Asra istället...tog inte många minuter innan jag såg en flåsande Eva bli dragen av en spårande Asra som självklart hittade sin matte ; )


Tage fick försöka igen och då gick det mycket bättre, han drog runt Eva i spåret som han aldrig gjort annant, han går från klarhet till klarhet den lilla bananen!


Efter att vi gått vår långis så avslutade vi med en fikapaus i tantolunden, en kanon dag helt enkelt.


Idag tog vi det lugnt med tanke på gårdagen och tog en 2 timmars sväng på morgonen där vi passade på att fota lite. Det var terräng-SM i Tantolunden så vi gled igenom avspärrningar och ner till vattnet för simmning.

Där dirigerade jag ut Robin i vattnet så han fick jobba på avstånd, då kom en hundägare fram och undrade om jag höll kurser för hon hade studerat hur jag jobbade med mina hundar. Hon menade att det är så svårt att hitta kunnigt folk som håller kurser i stan..kan förstå vad hon menar men tippsade henne om en kille som jag vet är riktigt duktig!


Avslutade prommisen med en mjukglass i solen vid "våra" härliga körsbärsträd som står i full blomm, så vackra!!


Nu ska jag iväg till gymmet!!



// Betty

Av Bettina - 21 april 2009 20:20

Körde ett pass lydnad igår där vi fokuserade på rutan, fjärren samt inkallning med ställandet. Ett riktigt lyckat pass och jag känner äntligen att inkallningen med ställandet har börjat bli jämnt..gud så vi har slitit med detta moment : )


Dagens träning bestod i tvåans alla moment (förutom plattsen ) samt framförgående och kryp. Ett lite för långt pass blev det idag men vi delade upp det på 2 vändor, körde först ett pass och sen fick Asra simma och det gjorde hon som en tok, i vanliga fall tar Robin alla föremål jag kastar ut innan Asra ens tänkt tanken att simma men idag så var hon snabbast!!

Simmade i 30 minuter och passade även på att lägga in en del lydnad, mycket effektivt!


Efter vår simmning körde vi som sagt pass 2 och då var Asra riktigt taggad!!


Vi har en liten gullig tant med mops som brukar kika när vi tränar ibland och hon överöste beröm över hundarna idag, inte för deras lydnads prestationer utan för att de i hennes tycke är så bra ambassadörer för rasen : ) alltid kul att höra!!


Efter 3 timmar bar det av hemåt och fick då besök av Nadja som dagen till ära var hundvakt åt en 7 årig jackrussel!


Vi tog en prommis med hundarna och man kan lugnt säga att Asra gjorde sitt yttersta för att förföra den lilla hunden ; )

 Trevligt hade vi och nu efter vår kvälls prommis med Eva och Tage så kan man säga att hundarna snarkar högt!


// Betty

Av Bettina - 19 april 2009 16:39

Det har blivit spår både igår och idag med lyckat resultat. Idag kom dock en hund och klampade in i Asras spår samt åtupp hennes slut ( korvbitar i en hög..) Mest imponerad blev jag över hur fint hon tog båda vinklarna idag!!


En anna sak jag är mycket imponerad över är spårhunden Tage, han är så fokuserad på uppgiften och tuffar på som ett litet lok i spåret!!


Idag stod även lydnad på programmet och vi började med en gemensam plattsliggning där Asra låg som ett ljus medans vi coachade Disa ( kelpie ) och tiden tickade iväg...hennes plats är säker och det känns oerhört tryggt.


Körde framförgående, frittfölj, apportering, fjärr samt inkallning med ställande.


Det var rätt varmt idag och jag vet inte hur många repetitioner av inkallning med ställande jag körde....inte vart Asra trött för det...jag hade nämligen den bästa belöningen!!

Belöningen är ett gigantiskt dinosaur ägg som piper, problemet är bara att ägget tillhör Madde med Aiko och är inhandlat i japan..blir nog lite svårt att hitta ett likadant ; )  Ska försöka söka lite på nätet...


Glömde dock konerna så det blev ingen rutan idag men på tisdag ska vi köra igenom rutan!!


Fjärren kändes mycket bra idag likaså apporteringen!!


Ska försöka ta och spåra några dagar nästa vecka med så vi får hoppas att vädret håller i sig.


Vi avslutade dagens träning med att hundarna fick ta sig ett dopp, både Asra och Robin simmade och hade riktigt kul!


// Betty

Av Bettina - 16 april 2009 22:16

Efter 2 dagars spår har vi idag kört lydnad!.


Idag ville jag framförallt köra framförgående, har ännu inte ett stabilt framförgående och det kan bero på att vi har tränat på det allt för sällan ; )

Nu ska vi köra bitar av det varje dag tills det sitter.

Övningarna vi gjorde idag satt som en smäck och jag vet precis hur vi ska köra vidare så fortsättning följer..


Fjärren, kanon. riktigt snabba ligg!! Bra fokus!!


Kryp, för hög bak, lite för snabb men annars klar förbättring.


Inkallning med ställandet..ingen 10:a ..men efter ett par repetitioner så fick vi till en hyffsad. Bara NÖTA vidare ; )


Frittfölj, bra men tränger lite. hon har dock en bra uthållighet i friaföljet och kan klara en hel del störning vilket vi fick prov på idag!


Snabba ligg, från sidan och framifrån körde vi också. Här märks det direkt att vi lagt ner fokus på ligget för nu kastar hon sig ner men segar sig istället upp..man fixar en sak och får ett helt annat problem??


Efter träningen så busade hundarna och hade riktigt skojj, vi var ett udda gäng på 2 rottisar, en sheltie, en Breton och så Tage såklart ; ) Bretonvalpen hade lätt kunnat hänga med oss hem, för vilken hund säger jag bara!


Tage har faktiskt varit på beök hos oss ett flertal gånger nu och är precis som en i flocken, jag märker att Robin håller ett vakande öga på honom när han leker med andra hundar så inget går snett till, ingen får göra Tage illa för då kommer farbror Robin till undsättning ; )


Fick även ett glädjande samtal idag på kvällskvisten som bekräftade att vi kommit med på det nya mentaltestet inom en mycket snar framtid, återkommer med resultat!!


// Betty

Av Bettina - 14 april 2009 13:00

Påsken har vart kanon både vad gäller väder och hundträning.


Har kört en del lydnad och igår körde vi spår och uppletande.

Långa promenader har det blivit på si sådär 4-5 timmar..det har märkts på hundarna att de inte har ställt om till värmen än men vi har kunnat BADA dessutom!! Nu blir det simmning ett par gånger per vecka och det är suveränt för gamlingarna.


Asra står mest och bökar i vattnet, efter sten och annat gojjs men hon ska få simma hon med har jag tänkt!!


Igår anmälde jag oss till en inoff utställning som vi ska ha som ren träning inför "större " saker i sommar..har inga problem att "ställa upp" henne men att springa är en annan femma : )  Återkommer med resultat !


// Betty

Av Bettina - 12 april 2009 19:57

Idag begav vi oss till Täby för att exteriörbeskriva Asra.

Eva och Tage hängde med , tack för gott sällskap ; )


Domare för dagen var Ulla Tjus som var riktigt trevlig och hon verkade gilla Asra.


Asra blev godkänd och har numera GK exteriörbeskrivning för korning.

Ulla tyckte att Asra var harmonisk både till utseende och temperament, fick beröm för henns stabila mentalitet och som hon uttryckte sig Asra är en riktigt fin "gumma", hon är en rottis man kan vara stolt över!


I morgon blir det spår!!


// Betty

Av Bettina - 10 april 2009 15:32

Blir ett kort inlägg idag..

Har haft en underbar dag med strålande sol och gott sällskap!


Vi har kommit in efter en närmare 5 timmar lång prommis som innehöll träning, bus, bad och fika!


Hundarna är helt döda och snarkar för fulla muggar.


Vill passapå att önska alla en GLAD PÅsk från oss!


Hälsningar // Betty

Presentation


Träning med 2 rottweilers

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards