Asras och Lexis aktiviteter!

Alla inlägg under december 2008

Av Bettina - 28 december 2008 18:54

Asra ligger i skrivande stund fortfarande utslagen efter dagens bravader..

Vi började med ett lydnadspass där vi körde igenom våra problem moment, fjärren, inkallning med ställande och apporteringen!


För att börja med fjärren så började jag lägga in ställandet ( inför 3:an )

Det gick förvånandsvärt smidigt men jag vet att det är långt ifrån klart.

Annars hade vi ett skall-fritt pass av fjärren och det är alltid en vinst!

Apporteringen började jag med en tävlingsmässig för att checka av och det sitter inte riktigt än så jag tjöta vidare med våra "grip" övningar..


Inkallning med ställande är det momentet som kommer avgöra om vi ställer upp på en tvåa eller inte..nu ska vi nöta!! Har ju en tendens att undvika jobbiga moment och kan allvarligt erkänna att detta moment är en pest för oss..det är bara att TRAGGLA!


Nåväl vi gick en prommis efter passet för att sedan möta upp April med mattar för pass 2!


Här blev det lite coaching av April först och Asra fick ha trååkigt, sedan körde vi mer fjärr, frittfölj och avslutningsvis inkallning med ställande!

Är nöjd med dagen men har märkt av Asras skendräktighet så nu drar jag ned på maten ett par dagar.


Vi avslutade dagen med ytterligare en prommis och försökte oss på lite poseringsfoton...April är rolig hon..fast frågan är vad folk som passerade tyckte om oss som tjoade och pep med Asras roliga pipis samtidigt som April hoppade, skuttade och skällde ..ja hon gjorde det mesta förutom då att stå som vi ville ; ) Det hjälpte inte att det var så förbaskat kallt men Klara fick ett tillfälle att träna inför kommande utställningar för lilla korven måste ju få visa upp sig : )


April och Klara in action!

Av Bettina - 25 december 2008 21:43

Nu har jag äntligen en liten paus framför datorn och tänkte bara summera lite!

Julafton började med en mysig frukost och efteråt begav vi oss ut på vår sedvanliga julaftons långis ; )


Idag har vi tagit det lugnt bortsett från en låångis!

Det är riktigt skönt här i stan, man märker att folk är bortresta så det är så lugnt så!!


Nu ska vi kika på lite film men imorrn blir det träning för både Asra och mig..behövs efter allt ätande..


// Betty


Av Bettina - 23 december 2008 13:43

Morgonen var riktigt kylig när vi begav oss för att träna i tanto!


Det enda jag körde med Asra var rutan och fjärren.

Rutan körde vi dock mycket grundligt med skick från olika håll och kanter samt med olika avstånd. Dock så märker jag 2 problem och det är för det första att hon inte har någon direkt koll på konerna och nr 2 hon har för stor fokus efter targeten. Allt detta kommer vi försöka jobba på och det var väntat. En positiv grej jag märkte idag är att det går att dirigera Asra i rutan så det var positivt!!


April dök sedan upp och vi tog en prommis tillsammans.

Den bushunden är bara för go, har luskat reda på hennes linjer, S52187/2008  April-Flower. Jag har ju kikat på hennes pappas linjer tidigare och det ska bli spännande att följa detta yrväder.

Hennes mentalitet är super!! En hund som har de rätta bruksegenskaperna och man glömmer ofta att hon är så ung som hon är, med andra ord ett riktigt framtidslöfte!

Lägger avslutningsvis in en bild på April och önskar alla som läser en riktigt God Jul!


// Betty med rottisar!

Av Bettina - 22 december 2008 20:22


Så till dagens träning.

Vi körde rutan igen och här börjar jag känna att träningen har gett resultat.

Hon vet att hon ska rakt framåt och väntar på kommando stå, körde både med och utan target.


Sedan fjärren körde jag med belöning bakåt och hon tjuvade någon gång men annars riktigt bra!


Apporteringen var bra men fortfarande lite slarv vid gripandet.

Detta kommer vi nöta vidare på med korta avstånd och bara belöna själva gripandet.


Sedan en långis med mycket bus!


Resterande av dagen blev shopping av julklappar ute i sickla!


Blir träning i morgon med ; )


// Betty

Av Bettina - 20 december 2008 14:15

Idag är det värre än värst..kallt och BLÖTT, men vi körde lite lydnad på förmiddagen.

Vi hade tänkt filma träningen men det var strul med kameran och det var lika bra det eftersom det började regna rejält 5 min in på mitt pass..


Nåväl vi körde en del position, tempoväxlingar och stegförflyttningar.

Allt gick mycket bra, Asra har en bra kontakt och bara hon inte är för het går det oftast riktigt bra i friaföljet. Vi kommer köra mer vändningar på stället och stegförflyttningar till nästa pass.


Fjärren var lite okoncentrerad så jag ställde mig närmare och då gick det bra, har ju inte belöning bakifrån på det här momentet och är lite sugen att testa det mer..får se om vi kör det till nästa pass.


Apporteringen var rena skämtet..fullt ös medvetslös både ut och in men bedrövlig hantering av apporten..jag har ju jobbat med hennes fart in till mig, hon har haft en bra fart ut men trav sista biten in så nu efter lite fokus på farten har ett annat problem dykt upp..inte så konstigt kanske..

Jobbade vidare med hanterings övningar på korta avstånd..som funkade bra!


Rutan funkade bra sista gångerna med target fast idag gjorde hon en knasig sak som aldrig hänt förut, hon springer in i rutan och apporterar targeten med en nöjd min och sätter sig i mitten och väntar på belöning!

Klart att man måste testa mattes tålamod ibland ; )


Sedan blev det prommis där sötnosen April gjorde sitt bästa för att terra stackars Mandi!


Nu ska jag städa, fixa med paket och pynta!!


// Betty



Av Bettina - 19 december 2008 15:19


Dagen började med träning tillsammans med  Klara med April ( rottis valp ).


Är nöjd i det stora hela, Asra var på G och vi körde ett ganska långt pass.

Fokusen låg på farten och motivationen.

Körde rutan som gick mycket bra, inget att klaga på där. Vi ska ta bort targeten till nästa pass.


Apporteringen, bra fart ut och in, bra ingång men dåligt gripande.

Hon slår i med framtassarna så vi körde en del övningar vid sidan av.

Ska fortsätta med det nästa träning.


Fjärren gick även den mycket bra men efter ett par repetitioner börjar hon ge skall vid sitt, ett problem som är kopplat till att hon är för ivrig men jag ställde mig närmre henne och körde ett par repetitioner till som gick bra.


Har ju en hund som gillar frittfölj, alltid med svansen viftandes och ofta tränger hon en del. Har fått höga betyg och goda vistord från domare i klass ett men inser att till de högre klasserna är det tuffare tag så vi tragglar en hel del vänstersvängar och position i allmänhet.


Körde vändningar på stället, steg förflyttningar samt vänstersvängar och Asra skötte sig bra.


Avslutningsvis blev det en lång plattsliggning, dold samt med störning, hon låg som en ljus min lilla ängel ; )


Nu ska det handlas julklappar, tränar nog ett pass i morgon med!


// Betty


Av Bettina - 16 december 2008 21:39

Har vi utövat i dag eller inte..


Till mitt försvar kan jag säga att vi försökte men planerna var rena lervällingen och Asras motivation var inte den bästa..kan det bero på matte kanske? Körde tvåans hopp, rutan samt apporterings övningar.

Jag fokuserar på gripandet av apporten då Asra har börjat slå i apporten med framtassarna. Rutan börjar likna nåt men är låångt ifrån klar.


Vi valde ganska snabbt att bryta träningen och tog en tur till djurmagazinet i farsta centrum istället!

Blev lite onödig shopping som vanligt men Asra blev så glad när hon fick sin ÄLG, en avlång och mjuk älg med pipis!! Den ligger för tillfället gömd på ett säkert ställe.


Sedan begav vi oss till bageri bananza som har så mycket gottigott!


Det här var första inlägget och fler lär det bli men bloggen kommer fungera som en träningsdagbok, alltså en hundblogg med träning i fokus!


// Betty

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Träning med 2 rottweilers

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards