Asras och Lexis aktiviteter!

Alla inlägg under februari 2009

Av Bettina - 28 februari 2009 15:14

Dagen har bara flugit förbi...vi var ute i över 4 timmar och hundarna ligger i skrivande stund och snarkar högt!


Vi började med att knata till tanto där vi mötte Cissi och Selma, strax efter kom Eva med Tage och vi tog en prommis bland alla hundar, pulka åkande barn och annat folk...


Efter att har kört lite budföring på fältet så begav vi oss vidare till långolmen..här fick jag en nära döden upplevelse..

Jag och Eva går och småpratar längs bergsundstrand när jag känner att Asra gör ett ryck i kopplet..tittar till och ser en JÄTTE råtta!!! Jag är livrädd för råttor och ger ifrån mig ett avgrunds skriiik ( rakt i örat på Eva ) som ser allmänt chockad ut...några killar som kommer emot oss ser lika chockade ut som Eva och en hundägare bakom oss tvingas stanna och bevittna eländet samtidigt som Asra håller på att slita ner mig i årstaviken och jag får än mer panik då det sista jag vill är att hon ska få tag på en råtta..

Allt slutade gott om man bortser från evas nedsatta hörsel på vänster öra ; )


Vi kom till sist till långholmen där hundarna hade riktigt kul och busade runt för fullt!

Mitt i allt bus tänkte jag ta ett kort med min mobilkamera men hittar inte mobilen?? Eva fick lov att ringa till min mobil och då svarar en kille i den.?!.Killen hade alltså hittat min mobil i snön någon stanns i tanto, en hundägare som förövrigt visste vem jag var men jag hade ingen aning vem han var.. Nåväl tur i oturen att nån hittat mobilen : )


Bestämde träff med honom och sprang in på ica en snabbis för att inhandla en stor påse frolic till hans hundar som tack!


Nu är ordningen återställd och man blir medveten om att det finns snälla männsikor där ute : )


Kika på hundspråket på bilden nedan ; )


// Betty

Av Bettina - 27 februari 2009 13:29

Hinner inte skriva så mycket och mycket träning blir det inte heller för den delen. Vi tar långa promenader och hundarna får mest busa av sig : )´

Blir dock en del fys träning : )


Igår hämtade jag hem Asra som vart på visit i norrtälje och hinner knappt med att komma fram till söder innan man blir ustkälld av små hundar till höger och vänster..att hundägarna inte är mer rädda om sina hundar..när vi tog vår kvällsprommis igår med Tage såg vi även ett par händelser som kunnat sluta riktigt illa med hundar som springer LÖSA ( utan lydnad )och inte kan uppföra sig...skrämmande!!


Idag har vi haft sällskap av Aylin min systerdotter som har sportlov och hundarna älskar henne och ska följa henne överallt.


Asra fick pröva på drag idag och drog till sist Aylin i pulka så det stod härliga till!! Gud vad vi skrattde men det var JOBBIGT, har fått min träning för idag ; ) Körde även 2 skick uppletande och en budöring med Klara som mottagare!

Avslutade med en promenad med busungen April och Klara och Kerstin med sin Eddie!


// Betty

Av Bettina - 24 februari 2009 21:32

Har kommit in från vår lååånga kvällsprommis med Eva och Tage..känner mig lite mör och har lock för öronen..

Jag kom på den brillianta idén att ta med mig bollkastaren ut idag, tänkte tjonga iväg snö med den, bara skopa upp och kasta "färdiga " snöbollar!!

Tänkte då inte att hundarna skulle bli som tokiga i detta..de var helt GALNA!! Skulle de inte bita tag i bollkastaren så hoppade, naffsade och storskällde de konstant medans jag försökte styra upp det och fick slita för att få iväg dessa snöbollar!! Jag höll på att tappa rösten och försöker säga till Eva att jag ska skriva i bloggen om den här brillianta idén..och då lägga till att vill man ha migrän och tappa rösten så är detta något att testa...då ser jag att Eva svarar mig men hör inte vad så jag går lite närmare och då hör jag att hon säger..lägg till tinnitus :) Jesus säger jag bara men hundarna snarkar och är så nöjda så ; ) Kan tillägga att Eva fick en gåva av mig när vi skiljdes åt..ett stycke bollkastare : ) Vill aldrig se den mer..


Tidigare idag så körde vi ett lydnadspass och det jag fokuserade på var framförgående, inkallning med ställande och position samt lägganade under gång.

Asra var på G och allt flöt på enligt planerna!

Körde även budföring nu på kvällen med Eva som mottagare och hon är så dutti så!


Var även iväg på bio en sväng på eftermiddagen med min systerdotter Elise och vi såg på hundpensionatet! En jätte trevlig film och som lilla killen bakom oss sa till sin mamma- den här var den bästa filmen jag sett mamma tom bättre än Harry Potter ; )


Efter att ha sett filmen blev jag så sugen på en bostonterrier!! Det är en så bedårande liten tik med i den filmen som påminner mig om min Bella..konstigt att en rottis och en bostonterrier kan var så lika??


// Betty

Av Bettina - 22 februari 2009 16:02

Hej och hå..nu är vi hemma igen!


Det blev lite ändringar i planeringen så vi vart kvar på landet en dag extra!

Det har blivit långa promenader i skogen och mycket bus!

Asra och Amanda är riktiga parhästar och sitter praktiskt taget ihop under promenaderna, det Asra gör ska Amanda göra osv..


Nu är vi iallfall tillbaka och Asra är sitt vanliga jag igen efter magsjukan..hon är värre än vanligt mitt lilla monster ; )


Nu är vi riktigt tränings sugna och på G igen!


Den här är så sjuk!! http://www.youtube.com/watch?v=a1Y73sPHKxw&feature=related   :) :)


// Betty

Av Bettina - 19 februari 2009 19:01

Har haft fullt upp då vi åkte ut på landet redan i tisdags och har myst här sen dess och vi kommer stanna till lördag!

Jag är hundvakt här ute medans vissa andra roar sig ; )


Helt underbnart att vakna och bara öppna dörren till hundarna som får gå ut på första kissen medans jag sätter på kaffe och fixar med deras frukost, sedan får de gluffsa i sig och jag kan ta en låång och mysig frukost innan man beger sig ut i skogen i strålande sol och massa snö!!

Det är så lugnt och tyst här ute och inga andra hundar så långt ögat kan nå!


Asra åkte på nåt exorsist liknande då hon kräktes och jag vet hur mycket skit som går just nu så det blev en blixt insats och idag är hon frisk!

Var och varannan hund ligger inlagd för magsjuka så var försiktiga!

Här vart det fasta och vattenskålen togs bort, kräkningarna försvann på 2 dagar...tack och lov. .hon har gått ner några kilo och det fanns inte så mycket att ta av innan så hon är inte direkt i vad vissa kallar utställnings hull : )

Köpte Hills/id-burkar som hon bara älskar och de andra hundarna försökte sno henns mat gång på gång men det är special mat så det lär inte bli någon vana..


Vi har kört lite uppletande och det är skitkul!! Lite bökigt med 5 hundar bara men det funkar!


Lite lydnad har det blivit men hinner inte skriva mer för vi har fått besök!


// Betty

Av Bettina - 15 februari 2009 21:01

Här har det tränats!


Igår körde vi brukslydnad och idag lydnadslydnad!


Jag hade faktiskt tänkt strunta i framförgåendet men började pilla lite på det i lördags..har bestämt mig för att lära in det ordentligt ändå!

Körde även budföring,kryp och skall. Finns en hel del att pilla på men både jag och Asra behöver variation i träningen så det kommer vi fortsätta med!


Idag träffade vi Madde med en löpandes Aiko och Pontegubben!

Trodde inte att det skulle vara några problem för Robin att träffa Aiko då hon inte var i höglöp men......det var jobbigt för Robin, särksildt då Aiko inte verkade ha någonting emot hans uppvaktande ; )

Vi tog ändock en gemensam prommis efteråt med Robin i koppel..


Till träningen då så var Asra på G!! Körde ett riiiktigt långt frittfölj, säkert 3ggr så långt som i tvåan och hon tuffade på bra!!

Apporteringen strulade de två första gångerna med sen kom en 10: a!

Fjärren är ett jobbigt moment, ibland verkar det som vi står och stampar på samma ställe men idag gick det riktigt bra! Har lagt om min röst lite här...det är två olika tonlägen på sitt och ligg..det funkar faktiskt bättre : )


Nu är Asra dead meat och ligger på rygg och snarkar i sin bia efter vår träff med världens bästa Tage!! Tage is back in business efter sin otäcka sträckning på isen...vi blev riktigt oroliga för vår lilla snöflinga men nu är han som sagt tillbaka med besked! Förstår att Eva är lättad nu när hon kan börja gå ordentliga promenader med honom igen, han har levt rövare där hemma dom här dagarna han tvingats vara lugn ; )


// Betty

Av Bettina - 13 februari 2009 15:20

ÄNTLIGEN Fredag!!


Som sagt det är ju fredag den trettonde så vi får se hur den här dagen slutar ; Dagen har dock  börjat riktigt bra med en härlig träning och promenad med Klara och April samt lite bus med Arne!

Idag var Asra på G!! Vi har inte kört så mycket i veckan ( lydnad ) utan kört lite uppletande istället, uppletandet har gått framåt med stormsteg!!

Längtar tills jag kan spåra!!!


Till lydnaden idag så körde vi budföring, stadga i stå, inkallning med ställande, apportering, vändningar på stället och bara attityd!

Hon var verkerligen med idag och vi slutade när hon ville ha mer!

Hon är så söt när svansen går som en propeller i baken när vi kör frittfölj!!

Det är så trist med en del hundar man ser i lydnaden...som tappar position och ser så uttråkade ut...och alla dessa DK man ser...hur ska hundarna någonsin lära sig om matten/hussen inte vet vad den pysslar med??


I morgon är det ju allahjärtans dag!! Då ska mina hjärtan få nåt gottit ..blir nog lever som ligger högst på önskelistan : )


Kommer nog definitivt inte ha tid att skriva imorrn så jag lägger in vår allahjärtans bild som jag tog för någon vecka sedan..snacka om att love is in the air ; )


// Betty

Av Bettina - 10 februari 2009 14:32

Har inte haft så mycket tid att sitta vid datorn på sistone..fast vi har inte tränat så värst mycket heller då Asra skar sig i trampdynan i helgen !


Idag skulle vi dock träffa Klara i tanto och då vi var lite tidiga samt parken kryllade av barn så begav vi oss till hundrastgården för att vänta på våra kompisar.


Tack och lov var det inga där så vi intog snabbt hela gården!

Det blev bus med stor pinne i väntan på Klara och April!

April hörde oss lång väg och kom farande ganska snabbt och hundarna busade vidare med sin pinne : )


Plöttsligt började Asra skälla sitt "vakt" skall och offret hon sett ut är en kille med en enorm ryggsäck samt 3 sibirianhuskies...

Jag ber honom vänta medans vi går ut men han verkade inte bry sig om vad jag sa eller av det faktum att Asra skällde på honom...


Nåväl det visar sig att han är riktigt intressant prick och hundarna är två tikar på 11 år och en han-valp på 7 månader.

Här var det inget snack om vem som bestämde..vilka tikar ; ) inte ens Bella försökte hävda sig här inte!! Här kan man snacka alfa tikar!


Vi beslutade oss då för att stanna och låta hundarna umgås, de hade riktigt kul! Som flest var det 10 hundar och alla skötte sig! Vi kunde dock märka att April börjar kaxa till sig lite ; ) Kan damen börja löpa snart kanske : )


Jag såg ganska snabbt att husky hanen såg lite speciell ut...det visade sig att han hade varg i sig...den här hunden var mycket speciell i sättet med. Han var självständig och hade ett behagligt lugn över sig.


När april började bli för moppsig ( övertrött ) så begav vi oss på en liten sväng : )


Avslutade med lite träning också där jag körde stadga i " stanna " samt apportering, skall och position.


Avslutningsvis lägger jag in en bild på den lilla v...hybriden : )


// Betty

Presentation


Träning med 2 rottweilers

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards