Asras och Lexis aktiviteter!

Direktlänk till inlägg 16 mars 2012

Lydnad, spår och uppletande

Av Bettina - 16 mars 2012 14:50

Nu när våren äntligen verkar ha kommit så kan man bara inte sitta inne. Vi har kört en hel del lydnad med fokus på treans fjärr, apporteringar och sättande under gång. Jag har nog pillat lite på alla moment i trean men försöker att fokusera på framförallt fjärren, det är ett otroligt svårt moment om man är petig och perfektionist!

 Det positiva är att vi går framåt hela tiden och jag har förhoppningar om att det ska kunna bli bra så småningom!

Sättandet under gång verkar vara relativt lätt att lära in på Pingu men det kan lätt bli missförstånd där, likaså rutan kan det blir missförstånd eller tjuvande från ligget i rutan men det ska vi träna bort!


Ett annat projekt i lydnaden är framförgåendet! Detta moment har jag tagit tag i och vi ska köra det varje dag tills det sitter! I gengäld har jag fått träningsvärk i höger arm men det kan jag gott ha som tragglar dett till förbannelse ; )


Spår har vi kört ett par nu och vi körde med en jätteduktig tjej som är spårinstruktör, då ville jag gärna ha feedback på vad hon tyckte. Hon berömde Lexi och sa att det inte fanns något i hennes spårarbete att anmärka på, självklart kul att höra och bra att veta att man inte varit ute och cyklat i inlärningen : )


Uppletande har vi också kört och det blev lite knas när vi körde på äng först, tror Lexi var så inkörd på spår men så fort hon fattar galoppen gör hon det riktigt bra och tar alla möjliga föremål.


Lite bilder från de senaste dagarna


 


 


 


 


// Betty


  

 
 
Marre

Marre

16 mars 2012 20:07

Jisses så flitiga ni är, verkligen duktiga. Här blir man av och till bra sugen på en brukshund. En hund med ner uthållighet om jag säger så, du förstår nog vad jag menar. Inget fel på min pappis där viljan och arbetslusten verkligen finns, men han fixar inte hur långa träningspass som helst för då blir han så uttråkad och sätter nosen i backen och det värsta då är, att man själv vill mer, träningsgalning som man här är, fnissar. Och när jag ser din ståtliga skönhet, så blir jag så sugen…. Men det får allt väntas med ett tag till, hm.

Rallylydnad körs här bara för skojs skull då man här brinner för lydnaden. Misstaget som jag gjort är att jag nött ensammes och när vi väl träningstävlade i lydnad, så åkte vi dit på störningen, suck. Men svårt att få några intresserade då många med sällskapshundar oftast har dom till just bara det, gör inget speciellt med dom alls. Här har man ofta fått höra… tror du att du har brukshund? Orkar verkligen Rasmus med så mycket träning? Stackars lilla hund… Ja, du ser, inget roligt alls då jag både ser och vet vad min pappis gillar och klarar utav. Det är synd att så många har så tråkig inställning till små hundar, då småhundar klarar mer än man tror. Nog om det nu.

Läckra bilder ;)och den sista är så fin, vilken vovve


Oj, blev visst lite långt, sorry. Lycka till med träningen och hoppas vi snart kan ses ute på klubben, det vore roligt. Ha det så bra, Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

Bettina

20 mars 2012 21:44

Ni är duktiga du och din brukspappis ; ) vore absolut kul att ses, vi kan störningsträna ihop : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bettina - 13 juni 2013 20:55

Trodde att Lexi skulle börja löpa i slutet av maj och väntade och väntade..Asra drog igång men fortfarande inget på Lexi. Passade då på att anmäla Lexi till Nackas klubbmästerskap. Hon var inte riktigt med på noterna och lite lojj men lyckades ändå a...

Av Bettina - 16 maj 2013 22:15

Dgen har bjudit på riktigt fint och varmt väder!!Årstafältet fick det bli och kameran fick hänga med : ) Lexi och Asra     Min finaste Asra   Lexi     Busfiorna       //Betty ...

Av Bettina - 14 maj 2013 13:50

Ojojoj vad länge sen det var sen jag bloggade. Mycket roligt har hänt och äntligen verkar värmen ha kommit för att stanna och snön är äntligen borta : )   Lexi har fått titlen korad, eller avelskorad då hon genomfört och blivit godkänd på exter...

Av Bettina - 6 mars 2013 15:43

Igår drog jag igång brukslydnadsträningen för säsongen. Körde ett pass med Madde och checkade av vart vi står i framförgåendet och budföringen. Det ska bara finslipas och Lexi hade inte glömt momenten tack och lov. Nu till lägre klass så ska jag lägg...

Av Bettina - 3 mars 2013 22:09


Nu har vi tävlat lydnadsklass 3 igen. Tävlingen arrangerades av nynäshamns bk ute på kalvö ridhus. Det är alltid nervöst och lite av en chansning att tävla på ett ställe man aldrig besökt tidigare. Kul var det att en kompis var där och höll mig sälls...

Presentation


Träning med 2 rottweilers

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards